Share →
Artykuł ma na celu ułatwienie potencjalnemu rowerzyście zakup odpowiedniego obuwia, a do napisania go zmobilizował mnie fakt, że obecnie w szafie mam 4 pary butów rowerowych (1 para sznurowane, 1 para sznurowane + patka, 2 pary na 3 paski rzepu) w tym w jednej parze jeździ mój brat.

Po spędzeniu  młodych  lat 😉 na rowerku  i wypróbowaniu wielu  rodzajów butów wyrobiłem sobie jako takie zdanie na temat kamaszy, a szczególnie rowerowych. Skoncentruje się wyłącznie na butach rowerowych, w których istnieje możliwość zamontowania bloków, które współpracują z systemem SPD. Nie będę się rozpisywał nad wyższością systemu mocowania butów do pedałów SPD, a koszykami.
583749474
Pierwszym pytaniem, jakie należało by sobie zadać jest takie: dlaczego buty rowerowe a nie adidasy lub pepegi? Odpowiedz jest prosta: buty rowerowe są specjalnie tak zaprojektowane, żeby chronić stopę, zwiększyć komfort jazdy oraz co właściwie najważniejsze: zwiększyć efektywność pedałowania.
Głównymi charakterystycznymi cechami butów rowerowych są:
– sztywna podeszwa (sztywność podeszwy zależne od przeznaczenia),
– dość wyrazisty bieżnik (podeszwa jak w obuwiu o przeznaczeniu górskim),
– miejsce na przykręcenie bloków po wcześniejszym wycięciu części podeszwy,
– sposób „zamykania”: sznurowane, sznurowane + rzepy, na same rzepy, rzepy +klamry.

Drugim pytaniem, jakie powinniśmy sobie zadać jest takie: jakie ma być przeznaczenie naszych trzewików?
– turystyka
– sport

Buty do turystyki:
Charakterystyczne dla butów turystycznych jest sposób „zamykania” butów. Najczęściej są sznurowane, lub sznurowane z dodatkową patką na rzep. Patka ma na celu dokładniejsze dopasowanie buta do stopy. Patkę z rzepem zaczęto stosować, ponieważ sznurowadła mają tendencję, gdy są mokre, do luzowania się. Patka ten defekt niweluje. Buty turystyczne rowerowe przeważnie są wyglądem zbliżone do niskich butów górskich o dość agresywnym bieżniku, co ułatwia pokonywanie trasy na nogach np. podchodząc pod stromy podjazd. Są komfortowe w chodzeniu. Mogą być wykonane ze skóry, skóry sztucznej + materiałów syntetycznych, które maja na celu wentylowanie stopy. Wkładka powinna być odpowiedniej grubości, co zwiększy komfort podczas chodzenia oraz powoduje, że się nie zwija (zauważyłem tą zależność przy butach skiturowych). Pozwala też odprowadzić nadmiar wilgoci od stopy. Podeszwa zdecydowanie mękka od butów sportowych.
Przeznaczenie:
– miasto,

– wycieczki za miasto,
– Jura, góry typu Beskidy.
buty_rush
Buty sportowe:
W tej grupie znajdują się wyłącznie buty „zamykane” na rzep, oraz dodatkowo mogą się znaleźć buty z klamrami, którymi można mocno „zamknąć” stopę. Różnią się od butów turystycznych budową, są węższe, a czubek jest uniesiony w górę. Zastosowane w nich materiały są twardsze i sztywniejsze np.: plastik. Podeszwa jest zdecydowanie twardsza i istnieje tu możliwość montażu na podeszwie czubka buta „kołków”, które ułatwiają podbieganie nawet w błocie. Trzeba mieć świadomość, że buty sportowe średnio nadają się na wycieczki turystyczne, ponieważ nie są za wygodne do chodzenia. Z powodu zastosowanych materiałów mają tendencje do obcierania w przypadku złego dobrania rozmiaru.
Są lżejsze od butów turystycznych, a co za tym idzie droższe.
Przeznaczenie:
– góry wszelakie,
– maratony,
– zawody.

587490369
Podsumowanie:
Pierwszymi butami, w których jeździłem były buty sznurowane, czyli turystyczne. Następne kupiłem na 3 rzepy, w których źle się jeździło, nie pisząc już o samym chodzeniu. Buty twarde i nie pisze tu o samej podeszwie, okazały się za duże ?, ale to dopiero mogłem stwierdzić jak dostałem przesyłkę z nimi do domu. Rozmiar dobrałem taki sam jak w poprzednich butach jednak okazało się, że budowa buta sportowego znacznie różniła się od turystycznego. W tym samym czasie bracik kupił ( też przez Internet) buty na rower tej samej marki i dla niego okazały się za małe ?, wiec zrobiliśmy machniom. Buty  były  tego samego numeru ale były zdecydowanie węższe. Kolejnym butem, który kupiłem był but sznurowany z patką na zatrzask. Wydaje mi się, że tym razem kupiłem trochę za małe , ale wymieniłem wkładki i na razie jest ok. Czas pokaże czy to był trafny zakup.
177_1
Uwagi:
Jakiekolwiek buty kupimy na rower polecam przymierzanie ich w sklepie. Tak jak w przypadku butów skiturowych. But musi być dobrze dobrany, komfortowym, aby z wycieczki rowerowej nie wrócić wcześniej lub  nie zamieniła się w rzeźnię. Szerokiej drogi!
Jeśli ktoś ma jakieś uwagi oraz sugestie proszę o kontakt!
Zdjęcia zawarte w artykule są zdjęciami przypadkowymi i nie maja na celu reklamowania firm!

** zapraszamy do dyskusji na forum do tematu:  [Poradnik rowerzysty] Dobór obuwia rowerowego

Dodaj komentarz