Share →

System „elektryczny” prawie 1kg (~700g) lżejszy od systemu Jetforce/Voltair ? Działa na prąd ale….nie na baterie ;). Jakiś czas temu wspominałem o tym, że Alpride pracuje nad nowym systemem, a więc do rzeczy.

 

 

Firma Alpride Airbag System w swoim nowym systemie Alpride E1 (należy pamiętać, że system nazywa się Alpride E1 i o nim tutaj piszę, nie o plecaku) poszła o 2 (dwa) kroki dalej niż Jetforce (Black Diamond / Pieps / POC) oraz Voltair od Arc’Teryxa. W swoim systemie zastosowali superkondensatory (klik) zamiast baterii (baterie są, ale nie muszą i w innym celu ;)).

 

Pic by https://www.powderguide.com

Alpride E1 Airbag System Pic by https://www.powderguide.com

Alpride E1 Airbag System Pic by Alpride Facebook.

Czyli waga bardzo zbliżona do systemów na butlę. Alpride E1 Airbag System Pic by Alpride Facebook.

System w terenie można odpalić dwa/cztery (2/4) razy (zależne od rodzaju baterii AA).

1. Ładujemy superkondensatory w domu przez USB (około 20 minut)
2. Wkładamy baterie (2x AA – paluszki) do podtrzymania naładowania przez 3 (lub 5) miesiące lub naładowania po odpaleniu w terenie.
3. W przypadku odpalenia w terenie, kondensatory ładują się z 2 baterii AA przez 40 minut (akurat się ogarniemy z lawiniska :F).
4. Po 40 minutach plecak jest ponownie gotowy do odpalenia.

Bardziej zawile:
Odpalamy raz, drugie odpalenie gotowe jest po około 40 minutach ładowania z 2 baterii AA (paluszków) które przy braku odpalenia utrzymują naładowanie superkondensatorów przez 3 miesiące lub jedno ładowanie (Baterie Alkaliczne) oraz 5 miesięcy lub trzy naładowania (Baterie Litowe). Przy wycieczkach 1-dniowych niekoniecznie trzeba mieć wsadzone baterie (tak deklaruje producent).

Podsumowując:

– Waga systemu ~1250g (balon + zasilanie) + pewnie dwa paluszki AA (podobnie co systemy na butlę)
– Baterie AA służą do: Utrzymania naładowania systemu / Awaryjnego ładowania systemu w górach
– 1 lub 3 ładowania zależnie od zastosowanych baterii AA (Alkaliczne / Litowe).
– „Normalna” ładowarka dołączona do zestawu ładuje system w około 20 minut
Dodatkowe Ładowanie z micro-USB ( takie samo jak w telefonach, #poconosic 2 ładowarki :D)
– Sprawne działanie przy zakresie temp. -30’C do +50’C
Producent zapewnia 500 000 cykli ładowania (życia?) („żywotność” baterii w Jetforce to 3-5lat ale o tym nikt nie mówi, instrukcji też nikt nie czyta)
Cyt: It’s guarantee 500’000 cycles, it means infinity lifetime, just great 

– Certyfikacja TÜV 

 

(Waga systemów na butlę (butla + system))
BCA 2.0 ~ 1200g
Mammut 3.0 Removable ~1100g
Ortovox AVABAG ~1000g

Jak ktoś lubi technikalia to tutaj dokumentacja patentowa klik:
https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?CC=EP&NR=3202462A1&KC=A1&FT=D&ND=4&date=20170809&DB=EPODOC&locale=en_EP#

Myślę, że jest to ogromny krok do przodu jeżeli chodzi o plecaki zasilane prądem, tak na „sucho” widzę tutaj tylko jeden minus czasu ładowania z baterii AA. Jakiś czas temu, Trzebunia Michał wspiminał na FB że bardzo lubi plecaki zasilane bateriami, bo przed zjazdem może sobie odpalić i sprawdzić czy wszystko działa, zapakować i cisnąć linię. W przypadku Alpride E1 przez 40 minut można trochę zmarznąć, albo koledzy rozjeżdżą ;).

Szybkie porównanie ~wagi całego systemu z plecakiem.

Model PlecakaWaga całości w gramach (plecak + system).
Scott Alpride E1 30L2670
POC Thorax 11L3200
Black Diamond Pilot 11L3200
Pieps Rider 10L3300
Pieps Tour Rider 24L3400
Black Diamond Halo 28L3400
Pieps Tour Pro 343500
Black Diamond Saga 40L3500

Na zimę 2018 system ten będzie dostępny tylko (1 rok wyłączności) z plecakiem Scott Backcountry Patrol AP 30 (system Scott Alpride E1) cena sugerowana to 900 EUR / 1100 USD (ale pewnie dojdzie jeszcze podatek „od nowości” w Polsce :D).

 

– W przypadku tego plecaka brakuje (dla mnie) istotnego ficzera, kieszonek na pasie biodrowym 🙁